חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הפארק הלאומי יער ביוגרסקה גורה

באים אל מונטנגרו? הפארק הלאומי יער ביוגרסקה גורה (Biogradska​ Gora)

מונטנגרו היא מדינה של טבע, צמחייה ירוקה, אגמים כחולים וציפורים מצייצות. המדינה הקטנטנה הזו ידועה בכל רחבי העולם בטבע הנפלאה שלה, שהשתמר היטב לאורך מאות שנות ההיסטוריה של אירופה. 

הביקור במונטנגרו מתאים לכל הרכב של מטיילים: תרמילאים עם תיקים כבדים על הגב, זוג צעיר בירח דבש רומנטי, משפחה עם ילדים או טיול פנסיונרים. 

לא משנה מי הנוסעים, כל עוד הם אוהבים טבע ושקט באוזניים – למונטנגרו יש בדיוק את מה שצריך.

הפארק הלאומי ביוגרסקה גורה

שמורת הטבע ביוגרסקה גורה היא אחת מארבעת הפארקים הלאומיים הרשמיים והמוגנים של מונטנגרו, והקטן ביותר ביניהם. למרות שהוא הקטן ביותר, זה החלט לא אומר שהוא הפארק הפחות יפה או מרשים מביניהם. 

למעשה, פארק ביוגרסקה גורה הוא אחד הפארקים המיוחדים והמרתקים ביותר במונטנגרו – ובאירופה כולה.

כבר בשנת 1872 מלך מונטנגרו שם לב ליופיו המרהיב של האזור, בו צומח יער גדול ומרשים. בניגוד גמור לנוהג של אותה תקופה, 

שלא הייתה ידועה בפעולות לשימור הסביבה, המלך אסר על נתיניו לפגוע ביער בכל דרך שהיא. כריתת העצים, שריפת חומרים שונים ביער ואפילו צייד נאסרו לחלוטין בשטחיו – במטרה לשמור עליו ללא פגע, למען הדורות הבאים.

החלטותיו החריגות של המלך אכן הניבו את התוצאות להן קיווה: היער הגדל בתוך הפארק הוא אחד משלושת היערות הראשוניים האחרונים שנותרו באירופה כולה. יער ראשוני הוא יער עתיק, שמעשי האדם כמעט ולא השפיעו עליו לאורך השנים. 

כלומר, היער הזה נראה היום בדיוק כפי שהוא נראה לפי מאות שנים – ואף יותר. כשמדמיינים יער אירופאי עתיק ואפל, היער הזה הוא בדיוק מה שעולה לראש: 

עצים גבוהים מאוד (חלקם מגיעים ל-50 מטרים), בני יותר מ-500 שנה, צפופים וסבוכים כל כך שקרני השמש אינן מצליחות לחדור דרכם. על אף שלא מדובר בג'ונגל, הצמחייה הסבוכה בהחלט גורמת למבקרים באתר להרגיש שהם נמצאים בתוך אחד.

צמחייה, טבע ובוטניקה במונטנגרו

על אף שפארק יער ביוגרסקה גורה הוא הפארק הקטן ביותר מבין הפארקים של מונטנגרו, הוא איננו פארק קטן בשום צורה. הוא משתרע על פני 54 קמ"ר, וממוקם בצפון-מזרח המדינה. בעידן המודרני, הפארק הוכרז כפארק לאומי בשנת 1952. 

ככל פארק לאומי, קיימים בפארק מתקנים שונים המיועדים למטיילים, ואשר הופכים את הביקור בו לנוח ונעים במיוחד.

בפארק נמצא, כמו שנאמר, יער ראשוני מדהים ביופיו. בתחומי היער – ובסביבתו, בתוך הפארק – אפשר למצוא מגוון עצום במיוחד של צמחים שונים. 

בפארק גדלים יותר מאלפיים מינים של עצים שונים, 700 מינים של פטריות (חלקן נמצאות בסכנת הכחדה), 350 מיני חרקים ושונים ולא פחות מ-38 מיני יונקים. 

רוב בעלי החיים הללו מוצאים את ביתם בתוך תחומי היער ובסבך הצמחייה, אבל בהחלט לא רק. אפשר להיתקל בהם בכל חלקי הפארק, בבתי הגידול הטבעיים שלהם.

הפארק נמצא בין שני נהרות גדולים הזורמים במונטנגרו – נהר טארה ונהר לים. האזור כולו מלא מים, וגם הפארק עצמו: בתוך הפארק יש לא פחות משישה אגמים מקסימים במיוחד, מבודדים ושקטים, חלקם קרחוניים. מלבדם.

 הפארק מלא במעניינות ובפלגי מים קטנים, שאפשר להשתכשך בהם בנעימים בעונות החמימות. שבילי הסימון יובילו את המטיילים בשלל דרכים לטיול אל או בצל הפסגות המרשימות של הפארק, המגיעות ללא פחות מאלפיים מטרים מעל לפני הים.

שבילים, אטרקציות ופעילויות במונטנגרו ?

בתוך הפארק מסומנים עשרות קילומטרים של שבילים, בדרגות קושי שונות ובתנאים שונים. חלק מהמסלולים הם קצרים יחסית, ואורכים כמה שעות בלבד, וחלקם ארוכים יותר ומצריכים לינת לילה. 

הטיול ברחבי הפארק יכול להיות מגוון מאוד: אפשר לטייל אל הפסגות היפות ולטפס על הרים בגבהים מרשימים, מעט נמוכים יותר מהר החרמון שלנו. 

אפשרות אחרת היא להקיף את אחד האגמים היפים והשקטים, או לטייל אל תוך היער האפלולי והסבוך. מסלולים ממושכים יותר יוכלו לשלב בין כמה אפשרויות שונות, ולספק הצצות לנופים שונים מאוד.

בחלק מהאגמים ניתן לשכור סירות פדלים, ולשוט על פני המים בנעימים. אטרקציה נוספת שאפשר לבחור בה היא לקיים טיול ג'יפים ברחבי הפארק. 

ניתן להצטרף לסיור מראש, וליהנות מהדרכה צמודה של נהג הג'יפ. מומלץ במיוחד לבקר באגם הגדול, שאורכו של מסלולו ההיקפי הוא 3.5 ק"מ בלבד, והוא יפה ומקסים במיוחד.

עצירות התרעננות ולינה בשטחי הפארק

 אם מחליטים שהביקור בפארק יארך יותר מיום אחד – כדאי להישאר לישון בתוך תחומי הפארק. השינה מותרת רק בחניונים המוסדרים לצורך זה, וניתן להקים בהם אוהלים או לשכור בהם קרוואנים. בתוך החניונים פועלים שירותים ומקלחות, וניתן להבעיר בשטחם אש – מדורה או מנגל.

אפשרות נוספת היא לישון בתוך בקתות עץ קטנות, המיועדות בדיוק לצורך זה. הבקתות – הנקראות "אקו-קטון" – נוטות להיות קטנות למדי, ולהתאים למספר מועט של מבקרים. 

חלק מהבקתות מכילות שתי מיטות בלבד. ישנן בקתות פשוטות יותר, ויש בקתות מאובזרות ומצוידות יותר מהאחרות.

ההתמצאות בשטחי הפארק קלה במיוחד: קרוב מאוד לכניסה, באזור האגם, ממוקמת לשכת מידע לתיירים ומבקרים. 

ניתן לקנות בלשכה מפות מפורטות וברורות של השמורה, עם סימוני שבילים ברורים ונוחים. בתוך הפארק עצמו מסתובבים פקחים אשר אוכפים את כללי הפארק, ומסייעים למטיילים הזקוקים לעזרה. 

לא כל הפקחים דוברי אנגלית, מה שיכול להקשות על התקשורת איתם מטבע הדברים. עם זאת, כולם חביבים מאוד ולהוטים לעזור. פקחים מסוימים אפילו יצאו לחפש מטייל מקומי דובר אנגלית במטרה להבין אתכם ולהגיש לכם סיוע או הכוונה.

הביקור בפארק ביוגרסקה גורה הוא בהחלט חוויה נפלאה של טבע, אותנטיות ועושר. הפארק המקסים זה מספק הצצה לאופן בו אירופה נראתה בעבר, לפני מאות שנים. למי שאוהב את הפשטות ואת הקסם שיש לכל הירוק הזה להציע, הביקור הזה הוא בהחלט בגדר חובה.

יער ביוגרסקה גורה
יער ביוגרסקה גורה

שאלות נפוצות בנוגע להפארק הלאומי יער ביוגרסקה גורה

היישוב הקרוב ביותר אל השמורה הוא העיירה קולאשין. העיירה נמצאת 20 ק"מ מהפארק, והנסיעה בינה לבין השמורה אורכה 20 דקות בלבד. כדי לנצל יום שלם בתוך הפארק, מומלץ ללון בקולאשין לפני או אחרי הביקור בפארק – ובכך לחסוך בזמני הנסיעה.

שמורת ביוגרסקה גורה מתאימה מאוד לביקור עם ילדים. כשמדובר על ילדים גדולים הרגילים לטיולים רגליים, אפשר לקחת אותם למסלולים אתגריים יותר וארוכים. עם ילדים קטנים יותר אפשר לבחור במסלולים קצרים, של כמה שעות, וליהנות כמשפחה מהטבע.

לחזור למשהו ספציפי?

חוויה במונטנגרו מתחילה כאן

דילוג לתוכן