חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מונטנגרו – מדריך למטייל הישראלי

ברוכים הבאים למונטנגרו!

מונטנגרו, פנינת הבלקן, מדינה הררית עם נופים עוצרי נשימה, עם קו חוף יפהפה, מפורץ ומסולע, יערות עבותים, אגמים ונחלים! הנופים עוצרי נשימה ומשתנים…החל מערים עתיקות הנושקות לים עם בנייה עתיקה ויפהיפה, בהמשך פארקים ואגמים במזרח וקינחנו בנוף הרים מושלם בצפון! ארץ קסומה. אויר נפלא. מים טעימים. עולים משגעים. ובעיקר שלוות עולם. חופים מטורפים עם נופים מהממים.. בודווה והעיר העתיקה . פיורדים נפלאים , ב טיווט, וקוטור היפהפיות, אוכל מצוין אנשים טובים שעתיים טיסה… בקיצור.. שווה להגיע! שוכרים רכב ופשוט מטיילים לאורך כל המדינה. לפחות 7-10 ימים בשביל להנות מהעיקר של המדינה.

מונטנגרו. ארץ קטנה ( אפילו יותר מישראל) ומהממת ביופיה. כל כך הרבה מים: נחלים, אגמים, יערות, אפילו יער גשם קטן. 50 גוונים של ירוק ועוד כמה עשרות כחולים .

חשוב לדעת

מונטנגרו היא מדניה קטנטונת והררית, נמצאת בצד המזרחי של אירופה, בחלק המערבי של מדינות הבלקן.
לא להאמין אבל מונטנגרו זכתה לעצמאות רק בשנת 2006 אחרי מאבק ממושך עם סרביה.
אוכלוסיית מונטנגרו מונה כחצי מיליון תושבים בשטח של 14 אלף קמ"ר.

זמן טיסה ישירה: שעתיים וחצי (ארקיע/ישראייר). נחיתה בטיוות. בקיץ יש טיסות ישירות של ישראייר למונטנגרו או טיסות ישירות לקרואטיה (יותר זול ) ומשם ברכב למונטנגרו. טיסה ישירה של ישראייר תל אביב- טיווט… שזה חצי שעה נסיעה לבודווה. טיסות בימי שישי ושני.

נוחתים בשדה התעופה בעיר טיווט ומשם במרחק נסיעה קצר ומגיעים לעיר היפה בודווה למלון יש גם העברות משדה התעופה ובעיר טיווט אל העיר בודווה- עיר חוף מהממת שיש בה חיי לילה, חופים כיפיים, שייט חופים וממנה גם אפשר לצאת לטיולים יפים מסביב.

מטבע

המטבע המקומי הוא יורו, על אף שזה נחשב כמו מזרח אירופה. המטבע הנהוג הוא יורו וזה הופך אותה ליותר יקרה מבולגריה או הונגריה. אבל זול יותר מיוון לדוגמא.

התניידות

התחבורה הציבורית שם ממש נדירה, ואני ראיתי רק אוטובוסים פעם ב…
מונית זה לא רלוונטי כי זה מרחקים גדולים של נסיעות ממקום למקום..לכן חובה להשכיר רכב או לעשות טיול מאורגן בין אם טיול יומי או לכמה ימים עם מדריך צמוד.

ניווט ואפליקציות

ביום הראשון כשהגענו לשם ישר נסענו לקנות צ'יפ של אינטרנט. חבילת גלישה של 4 גיגה ל15 יום עולה 10 יורו בחברת telenore , שזו חברת סלולר שלהם. מאוד מומלץ!
זמינות תמידית לווטסאפ ואתרים, אי אפשר להיתקע, כמובן שחשוב גם לוייז וכדומה, קשה מאוד להתנייד עם מפות.
ועוד דבר באותו הקשר, יש אפליקציית מפות שנקראת maps.me. me שהיא אפליקציית GPS שלא עובדת על אינטרנט, שזה מעולה, והיא הרבה פעמים עבדה לנו יותר טוב מהוייז.

צפון מונטנגרו

בגדול מתחלקת לשתיים:קו החוף והצפון . השלווה השקט הכחול טורקיז וכמובן הירוק בכל מקום משלים את התמונה לגמרי.

בצפון שמורת הטבע דורמיטור, שבכניסה לשמורה נמצא קניון טארה שהוא השני בגודלו בעולם אירי הגראנד קניון בארה״ב, הרים גבוהים ומשוננים ובאמצע ערוץ נחל, טבע במיטבו, ובשמורה עצמה האגם השחור שהיה קפוא לחלוטין ומסביב הרים מושלגים.

בחלק הצפוני של מונטנגרו , מקום בשם ז'בליאק. מקום מדהים , מדינה קטנה ומהממת עם נופים עוצרי נשימה …הכל ממש זול כאן בצפון …לאוהבי טבע פראי , פשוט מושלם. בשעה חמש בערב הכל סגור!
מתחילים בדרך כלל בלילה אחד בפודגוריצה, כי הטיסה נוחת בסביבות 22 וקשה לנסוע בשעה כזאת למקום חדש בחושך … יום למחרת על הבוקר נוסעים לז'בליאק, 3 שעות עם עצירות בדרך , ויותר מאוחר מתחילים לרדת בחזרה לכיוון הים , לעיר קוטור.

*אפשר לעשות טיול מעגלי – לינה בבודווה, קולאשין,ז'בליאק, קוטור.

מגוון המלצות על מונטנגרו

ערים מרכזיות

הערים המתויירות הם בודווה, קוטור, פרסט ופורט מונטנגרו, הם שוכנות לאורך הים, עיר הבירה היא פודגוריצה.

הדברים שהם MUST

מומלץ להיות בכל היעדים השווים. לנסוע למפרץ קוטור, אגם סקאדר, צפון מונטנגרו, אגמים, קניונים, אפשר להגיע גם למדינות שכנות.
פרסט, קוטור, בודווה, פודגוריצה, סווטי סטפן, האגם השחור, גשר טארה אגם סקאדאר ועוד.. בדרך לכל מקום עצרנו אינסוף פעמים לצלם כי הנוף בדרך הוא פשוט מושלם!
קשה לי להמליץ על סוג טיול אחד כי יש את האנשים שישכרו רכב, יטיילו כל יום וישנו במקום אחר, ויש את האנשים כמונו שנוח להם מלון אחד ויסעו כל יום למרחקים ☺
אז אני אגיד בכלליות שמונטנגרו היא מקום מהמם, שלחלוטין שווה קפיצה!
המזג אויר היה נעים מאוד, לפעמים קצת קריר ולפעמים גם חמים לכן לבדוק מראש מקומות לפי מזג אוויר, אנשים מקסימים ואדיבים מאוד(!!), מקום זול, שהולכים אליו כדי לנוח ולהנות מהטבע ופחות בשביל הקניות וכאלה..
יש כלכך הרבה מקומות יפים לראות, ולכל אחד תלוי בטיול שלו, אז מי שבאמת מעוניין יוכל לשוחח עם אבי, והוא כבר ימליץ לכם מכל הלב לאן שווה ללכת ולאן לא.


לפי איזורים/קטגוריות/אתרי תיירות:

לבקר במנזר מוראצ'ה, מפלי הניאגרה, קולאשין, שמורת ביאוגרדסקה, גשר טארה, פארק דורמיטור והאגם, שמורת ז'אבליז'אק, אגם סקאדאר, העיר באר, פטרובאץ', ביאלה ומפרץ קוטור, מנזר אוסטרוג, בודווה והעיר קוטור כמובן, שמורת לובצ'ן, נייגושי, הרצג נובי וסבטי סטפן, טיווט.

  • טיוות
  • שייט מפרץ קוטור
  • דרך 25 הפיתולים
  • הכפר נייגושי
  • צ'טינייה הבירה העתיקה
  • המנזר התלוי אוסטרוג
  • שמורת הרי הדורמיטור
  • גשר הפרטיזנים
  • שייט בנהר הטרה
  • העיירה קולשין
  • פארק ביוגראדסקה
  • אל גבול אלבניה
  • מזרח מונטנגרו
  • אגם פלאב
  • עיירת הגבול גוסינייה
  • קניון נהר המוריצ'ה
  • שייט באגם שקדאר
  • בודווה

מה לעשות בכל יום בצורה קצרה? נקודות ציון:

יום 1:
האי סבטי סטפן (Sveti Stefan)
Milocer beach, (Park Milocer)
Dukley gardens beach Budva
יום 2:
אגם פיווה (Lake Piva) + אומגה
הפארק הלאומי דורמיטור (Durmitor) – אגם השחור – (Crno Jezero)
נהר הטארה (Tare River canyon) + ראפטינג או צפיה בגשר
יום 3:
הפארק הלאומי יער ביוגרסקה גורה (Biogradska Gora)
יום 4:
טיוות (TIVAT)
מפרץ קוטור (Bay of Kotor) .
האי Perast והאי lady of the rock
שייט אל המערה הכחולה (Plava pecina) – נמצאת בחצי האי של מחוז Lustica , קשה למצא את נק' היציאה עם השייט בגוגל מאפס או ווייז לכן יש לשים את שם המסעדה " tri lipe ב Herceg novi" לניווט מהיר.
יום 5:
אגם Skadar
Pavlova Strana Viewpoint

אופי החופשה

אם זה בטן גב אז מצויין המלון ממש על החוף ומאוד נוח והכל מסביבך .. מלון AVALA בודווה.
גם טיולים וטיול בעיר העתיקה או נסיעה למפרץ קוטור כחצי שעה אפשרי…אבל זה לא הקלאבים בטורקיה אין מגלשות ומשחקיה לילדים..

קורונה

בכניסה למונטנגרו אין צורך בבדיקת קורונה, צריך להציג תעודת מתחסן והתו הירוק לפני עליה למטוס והצהרת בריאות, בחזרה לארץ צריך להגיע לטיסה עם בדיקת קורונה שאנחנו עשינו במלון ובארץ גם עושים שוב בדיקת קורונה לפני שיוצאים מהשדה

מסלול מומלץ ל7 ימים במונטנגרו (שבוע במונטנגרו)

יום 1: נסיעה מסביב למפרץ בוקה כולל שיטוט בעיר העתיקה של קוטור והסרפנטינות של העיר קוטור. משם ממשיכים לנז'גוסי – סטינג'י ופודגוריצה.
לינה בפודגוריצה
יום 2: מפודגוריצה מומלץ לנסוע בדרך מהממת לעיר דוקלז'ה לצד נהר הזטה, משם נגיע לניקסיק כולל עצירה קצרה בדרך לתמונות וצילומים של הנוף ואגם פיבה, נוף פנורמי מדהים.
מאגם פיבה ממשיכים אל קניון קומרניקה וקניון נביציו ומשם לז'בליאק.
לינה בז'בליאק
יום 3: מגיעים מוקדם בבוקר אל פארק דורמיטור, מבקרים באגם השחור ועושים טיול רגלי מסביב לאגם. אם אתם עם רכב שטח (ג'יפ) מומלץ לנסוע גם קצת סביב הרי דורמיטור, מומסילוב גארד, קניון נהר סוסיקא.
לינה בז'בליאק
יום 4: מז'בליאק נוסעים דרך הכפרים המדהימים לאורך הדרך בהרי הדורמיטור. אם בא לכם אקסטרים ופעילות מיוחדת תוכלו לעשות רפטינג בנהר הטרה, אם לא אז תוכלו ללכת לצפות בגשר נהר הטרה המפורסם.
אחרי הרפטינג או הגשר ממשיכים אל נז'גובודז' דרך הרי סינזבינה, סטוצנצ'י, גומיך וממשיכים דרך דוברילובין לקולאסין.
לינה בקולאסין.
יום 5: הולכים לאורך אגם ביוגרסקה, עוברים את רכס ההרכים בייליסקה, אוכלים באחת המסעדות בכפר ומגיעים לעיר קולסין
לינה בקולסין
יום 6: מגיעים אל הרי קומבוי – תצפית נוף פנורמית על אגם ריקבק, חוזרים לאיזור פודגוריציה ואגם סקאדר באיזור בודווה
לינה בבודווה
יום 7: טיול חופשי בעיר או מנוחה בחופים + טיסה חזרה

 

סיורים ואטרקציות

מונטנגרו בקצרה

טיסות לזוג 2500 שח. רכב מאלבר 1000 שח לקחנו רכב ידני חסכוני מאוד בדלק. הדלק לא יקר יש נסיעות מאוד ארוכות בין האתרים ולכן חשוב לבנות מסלול לפני. לא להיות במלון אחד. עדיף לעבור כדי להספיק לראות הכל יש מרחקים בין האטרקציות.
הגענו לשדה רכשנו סים עם עשר ג'יגה בעשר יורו. משם נסענו לבודווה עיר מאוד תיירותית ומרכזית שם לקחנו בית דירות דרך אגודה אהבנו מאוד. משם עשר דק נסיעה לסבטי סטפן מקום מדהים ומרהיב ביופיו בהמשך יש את אגם סקאדר זה נחמד יש שייט של שעתיים לשלוש אבל שעה מספיק בהחלט! משם נסענו לצפון לעיירה בשם קולשיין חשוב לציין ששם קצת קריר ולכן צריך משהו ארוך. בשאר מונטנגרו מזה האוויר חם מאוד כמו בארץ. העיירה מרהיבה ביופיה לידה יש את ביוגרציה פארק שזה שמורת טבע עם אגם מדהים שנקרא ביוגרצקה גורה נשיונל פארק ומשם לגשר טארה שם יש אומגות חוויה מדהימה. משם לנשיונל דורמיטור פארק מקום מהמם כל כניסה לפארק כזה עולה שלוש יורו. בנוגע לאוכל מאוד זול כאן. לשמונה ימים כולל הכל בסביבות ה9000 שח לזוג

מונטנגרו עם ילדים

ראפטינג, אומגות שונות, קארטינג ברמה גבוה מגיל שנתיים עד 120, פארק חבלים, שייט בים, בנהר, אטרקציות חוף, טיולי ג'יפים עם נופים משגעים, רכיבת סוסים, אם אתם מחפשים אטרקציות סטנדרטיות כמו לונה פארק אז זה אין, אבל אם אתם חובבי טבע זה מקסים עם ילדים.
יש פארק חבלים מאוד נחמד בלובצ'ן.

סביב ביוגרד לא נוח בעגלה. אגם השחור לא ניתן לעשות עם עגלה,ניתן מהכניסה לקחת שמאלה בערך 200 מטר,אגם סקדאר לא יותר משלוש שעות כולל השייט,בזבליאק ניתן לקחת רפטינג דרך עמדת התיירים אוספים ומחזירים לאותה נקודה.

ים , פארק מים , שייט , מלא אטרקציות , בחופים יש מלא דברים מגניבים לילדים !

המלצה על אוכל מקומי

אוכל איכותי מאוד וזול במסעדות – אין מקדונלדס וכל שאר הג'אנק במונטנגרו!

פעמון טלה – נתח טלה צלוי במחבת או גריל בצורה של פעמון
פריגניצה – סופגניה מתוקה ומיוחדת
הבורקה – המאכל המקומי במונטנגרו (תאכלס בורקס מלא שמן, אבל למה לא 😉)

עלות המחייה זולה מאוד, למשל חצי ליטר בירה באירו וחצי..שניים, אשכול בננות מכובד בסופר באירו, מים ליטר וחצי קרים באירו וארוחה מכובדת לארבעה במסעדה 40 אירו. ארוחה זוגית שכוללת שתי מנות עיקריות ושתיה עולה כ-25 יורו. מחירים מגוכחים (בירה יין וקפה 7 יורו)

שגרירות

הבעיה היחידה שאין שגרירות קונסוליה במונטנגרו..ואם חלילה צריך דרכון או חירום אז זה בעיה רצינית וצריך להגיע לבלגרד שגם זה תלוי במעבר גבול עם דרכון…מקווה שיפתחו מתי שהוא נציגות.

לסיכום: אטרקציות מומלצות-
בודווה– שייט חופים בבודווה לחוף מילוצ'ר, הוואי, פלוסה (יש בו מסיבות בתקופה הזו), תצפית על החוף היוקרתי סווטי סטפן, חוף ניקולאי. יש כל מיני סוגים של שייט, שאפשר לרדת בחלק מהחופים וחלק הם לתצפית פנורמית. בבודווה ממליצה גם על סיבוב בעיר העתיקה, סיור על החומות באזור הסיטדלה. יש גם אחלה מועדונים בטיילת, מסעדות ואווירה תוססת.
מפרץ קוטור– טיוואט ופורטו מונטנגרו, פרסט ושייט לכנסית "גבירתינו של הסלע", העיר העתיקה קוטור. יש גם את הרצג נובי שהבנתי שהיא ממש יפה ויש בה את המערה הכחולה.
אזור הצפון- קניון מורצ'ה, העיירה קולשיין, שמורת טבע ביוגרדסקה גורה, גשר טארה (יש שם אומגה), שמורת דורמיטור והאגם השחור, עיירת ז'בליאק.
אטרקציות נוספות– אגם סקדאר ועיירת וירפזר, העיירה בר והעיר העתיקה שלה, מערת נטיפים ליפה, העיר צטיניה, רייקה צ'רנביקה כולל שייט ותצפית יפה על הנהר.
מסעדות: porto, jadran, riva בבודווה בטיילת

לחזור למשהו ספציפי?

חוויה במונטנגרו מתחילה כאן

דילוג לתוכן