חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מונטנגרו – ארץ ההרים השחורים

"אנחנו, נעדרי העוצמה של האוסטרים. אבל אנחנו אומה קטנה ואמיצה. אנחנו, בזי ההרים השחורים, משתוקקים להרקיע לשחקים כמו הנשרים קלי המעוף של אוסטריה".
כך, דברים שנכתבו בתחילת המאה הקודמת במכתב של ניקולא ה-I לברון גיזל, משקפים את ה"רוח המונטנגרית" גם בפתחה של המאה ה-21. אומה קטנת אוכלוסיה, דלה במחצבים וללא תשתית כלכלית איתנה, שואפת להיות בין המרכזים החזקים של אירופה היום, ומבססת את כלכלתה החדשה על הנכסים הטבעיים המרשימים: הנוף, ההרים, הירוק, המים, החופים והעושר התרבותי אנושי שלה. בשנת 1996, כאשר הגעתי לראשונה לדוברובניק אשר בקרואטיה, שמעתי שמדרום לנו יושבת אחת המדינות בעלת הנופים היפים והמרהיבים שאפשר לדמיין. השנה, כאשר נפתח הגבול היבשתי בין שתי המדינות נוכחתי שזה נכון.

מאת גולן לובנו

על מונטנגרו

הרפובליקה של מונטנגרו, יחד עם הרפובליקה של סרביה, הן שני חלקים של הרפובליקה הפדראלית של יוגוסלביה החדשה. המצב הנוכחי הושג במשאל-עם שנערך ב-1992, לאחר התפרקותה של יוגוסלביה בה מונטנגרו הייתה אחת משש מרכיבות הרפובליקה.
עפ"י הסעיף הראשון בחוקה, מונטנגרו מוגדרת כ"מדינה אקולוגית" (כך, במקור), סוציאלית ודמוקרטית. (באוקטובר הקרוב אמורה מונטנגרו להתנתק מסרביה ולהפוך לישות עצמאית).
מונטנגרו יושבת בחלק הים-תיכוני של אירופה, לחופי הים האדריאטי. שטחה הכולל מגיע לכמעט 14,000 קמ"ר ואוכלוסייתה מונה 630,000 תושבים. אוכלוסייה זו מורכבת מבני עדות ודתות שונים, בהם המונטנגרים מהווים את הרוב (62%). דת – רוב התושבים הינם נוצרים, והמוסלמים מהווים מיעוט בולט. בין הנוצרים הכנסייה השלטת היא האורתודוקסיה המזרחית ולאחריה הקתולים. עד שנות ה-50 רוב האוכלוסייה היתה כפרית ועסקה בחקלאות (מעל 60%) הרי שכיום, מרבית האוכלוסייה מתגוררת בחלקים העירוניים של מונטנגרו ומיעוט קטן (7%) עוסק בחקלאות. המגזר הכלכלי החשוב ביותר הוא התיירות – המתבססת על היופי הטבעי הבלתי מופר ועל המורשת התרבותית הרחבה.
מדוברובניק יצאנו ליום טיול (ארוך) למונטנגרו, כמה כיף לראות את שתי המדינות אשר נלחמו ביניהם הופכות את המשאב התיירותי למכנה משותף חשוב כל כך ולבסיס לשיתוף פעולה. מעבר הגבול היה קצר יחסית – חצי שעה עד שעה ואחר כך יצאנו בנסיעה – לאורך החוף , עד לעיר המפורסמת קוטור. האורך הכולל של חופי מונטנגרו המרהיבים ביופיים הוא 290 ק"מ, מתוכם יותר מרבע הם חופים חוליים.
הנסיעה הינה חוויה לעין, משמאלנו האלפים הדינרים במלוא הדרם, נוף קרסטי של הרים היורדים אל תוך הים האדריאטי. אזור החוף במונטנגרו, עשיר במיוחד במבנים היסטוריים המפוזרים לאורכו: הקתדראלה של הקדוש טרייפון והבזיליקה של הקדוש לוק, שניהם בני 800 שנים לערך, עלמת הסלע והמנזר של סבינה. יופיים של החופים מועצם באזור המפגש שבין ההרים והחוף ומפרץ קוטור נחשב לפיורד היפה ביותר באזור הים התיכון כולו. החופים האדריאטיים מהווים מוקד משיכה תיירותי ורבים מהם מדורגים גבוה בקטגוריית דירוג התיירות העולמית. בהעדר גורמים מזהמים, כמפעלים תעשייתיים, החופים מרהיבים גם בניקיונם. נסענו והקפנו את מפרץ קוטור – עד לעיר קוטר עיר עתיקה מוקפת חומה, בצמוד לחומות שוק יומי – בו ניתן לקנות הכול, ממזון מקומי ועד ירקות, צעצועים ועד "אלטה זאכן" ישנים, במדינה שבה המשכורת הממוצעת אינה עולה על 300 דולר כל ניסיון להרוויח יתקבל בברכה.
המשכנו לטייל בעיר העתיקה השומרת על יופי ימי הביניים לצד בתי קפה מודרניים. לאחר הביקור נמשיך לטייל אל עבר ההרים הנישאים מעל , נסיעת טיפוס מרהיבה אל עבר הבירה העתיקה צ'טיניה. כאשר כל שאר יוגוסלביה נטמעה ע"י האימפריה העותומאנית, מונטנגרו שמרה על עצמאותה, בעיקר בגלל מיקומה הנוח להגנה של הבירה (העתיקה). המבנה המרשים ביותר בצ'טיניה הוא הארמון שכיום משמש כמוזיאון המדינה. במנזר צ'טיניה נמצאים אוצרות אומנות רבים. רבים מבנייני העיר מעוצבים בסגנון רומנטי וגורמים לתיירים לרצות להישאר במקום.
בדרך עוצרים לארוחה קלה, בלב ההרים סנדביץ' מלחם כפרי אמיתי, גבינה מייצור מקומי וכוס יין רק יוסיפו לאווירה. כאשר ביקר באזור ההררי המחזאי הבריטי ברנרד שואו, בדומה לרבים אחרים שהתאהבו במונטנגרו, הכריז שהוא "הגיע לגן-עדן". מצ'טיניה נמשיך חזרה אל עבר החוף, נעצור לתצפית קצרה אל החוף ואל אזור המלונות המיוחד סווטי סטפן, אתר שבעבר היה כפר דייגים והיום אתר תיירתי יקר בדמוי כפר דייגים. המלונות בנויים על אי קטן המחובר לחוף בכביש. נצפה אל הנוף המדהים ונמשיך אל בודווה – אתר (עיר) הנחשבת ליפה ביותר בחוף המונטנגרי וביוגוסלביה בכלל. למעשה זו רצועה של חופים שמצידה האחד הרים שיוצרים נוף מיוחד במינו, וישנה גם העיר העתיקה שסיפורה המופלא נשמע דמיוני – העיר קרסה ברעידת אדמה חזקה לפני כעשרים שנים, תושביה עזבו אותה מבלי לחזור אליה , והיא נבנתה מחדש, בשלמותה, כעיר תיירותית. הנוף הנשקף ממצודתה מרהיב.
נטייל בעיר העתיקה ובסמטאות הרבות. את זמן ההפסקה בטיול מומלץ לשמור לעיר יפיפייה זו. אחר הצהריים נצא חזרה אל עבר דוברובניק. עוד שעה נסיעה תביאנו אל המעבורת בה נשוט לצידו השני של מפרץ קוטור היפיפה, ומשם חזרה למונטנגרו.
רק לאחר שנפלתי בקסמה ויופייה של מונטנגרו, הבנתי את הלורד ביירון שכתב: "ברגע הבריאה של עולמנו, ההיטמעות המופלאה של הים עם היבשה התרחשה בחוף של מונטנגרו?… פניני הטבע התפזרו לכל עבר?… התאהבתי".

לחזור למשהו ספציפי?

חוויה במונטנגרו מתחילה כאן

דילוג לתוכן